poprzednie zamknij następne
Trening umiejętności poznawczych i społecznych

Trening umiejętności poznawczych i społecznych

Zajęcia prowadzone są od 7.00-15.00


Styczeń – marzec 2016
Podczas treningu umiejętności poznawczych i społecznych ćwiczyliśmy czynności samoobsługowe przy jedzeniu, oraz utrwaliliśmy sobie zasady kulturalnego zachowania się przy stole. Uczyliśmy się, jak należy prawidłowo nakrywać stół. Chętnie włączaliśmy się w czynności porządkowe na stołówce. Rozpoczęliśmy też cykl pogadanek poświęconych tematowi zdrowego odżywiania się. Poznaliśmy piramidę zdrowego żywienia oraz dowiedzieliśmy się jakie choroby grożą nam gdy będziemy źle się odżywiać. Poznawaliśmy poszczególne warzywa i owoce a także zioła
i słuchaliśmy o ich zdrowotnych oddziaływaniach na nasz organizm.
Uczyliśmy się też dbałości o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny oraz umiejętności zachowania higieny zdrowia podczas wyjść do lekarza czy apteki. Chętnie też pomagaliśmy przy sprzątaniu w swoim pokoju, ucząc się dbałości o estetykę Domu.
Poznawaliśmy komputer oraz drukarkę .Opanowaliśmy umiejętność obsługi komputera i urządzeń peryferyjnych. Ćwiczyliśmy rozumienie instrukcji słownych. Nauczyliśmy się jak uruchamiać komputer. Stawialiśmy pierwsze kroki w edytorze tekstu przepisując małe teksty z książek. Uczyliśmy się drukować. Powoli zaczęliśmy poruszać się w świecie internetu, dzięki czemu uczyliśmy się kreatywności.
Nabywaliśmy umiejętności orientacji w terenie oraz poruszania się w bliższej i dalszej okolicy, chętnie uczestnicząc w spacerach. Ćwiczyliśmy podstawowe umiejętności prowadzenia rozmowy, wyrażania swojego zdania i radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.


Kwiecień –czerwiec   2016    
W dalszym ciągu doskonaliliśmy umiejętność dbałości o higienę osobistą oraz samodzielność podczas ubierania się oraz dbałości o ubranie. Uczyliśmy się układania
i segregowania rzeczy w szafie, co pozwalało nam na większą samodzielność i niezależność. Ćwiczyliśmy też umiejętność zmiany bielizny osobistej, ubrań, ręczników i pościeli.
Oswoiliśmy się już z komputerem. Coraz pewniej piszemy w edytorze tekstu word.
W dalszym ciągu ćwiczymy rozumienie konstrukcji słownych. Nauczyliśmy się wstawiać tabelki. Uczymy się umiejętności współpracy w grupie i zespołowego wykonywania zadań. Drukowanie też coraz lepiej nam idzie. Rozwijaliśmy kreatywność poszukując w internecie pomocy potrzebnych do realizacji naszych zadań na przykład do pracowni plastycznej.
Przeglądaliśmy przepisy kulinarne, wybieraliśmy te które w najbliższym czasie chcielibyśmy wykorzystać. Uczyliśmy się robienia listy produktów  potrzebnych do jego realizacji. Przydały się tu umiejętności szkolne takie jak pisanie, czytanie i liczenia. Następnie z listą produktów szliśmy do sklepu. Ćwiczyliśmy umiejętność orientacji w terenie, poruszania się w bliższej i dalszej okolicy.  Tam odbywaliśmy treningi ekonomiczne. Przy okazji ćwiczyliśmy umiejętność przestrzegania przepisów i norm społecznych oraz umiejętność posługiwania się formami grzecznościowymi.
Staraliśmy się też dbać o estetykę Domu i ogrodu, włączając się w różne prace porządkowe. Całkiem dobrze poradziliśmy sobie z plewieniem chwastów w ogrodzie. Posadziliśmy w doniczkach zioła (mięta, bazylia, oregano, szczypiorek). Uczyliśmy się pracy zespołowej  oraz ćwiczyliśmy dbałość o estetykę Domu.


Lipiec – wrzesień 2016
     Doskonaliliśmy w dalszym ciągu czynności samoobsługowe w zakresie higieny osobistej oraz dbałości o czystość i porządek w pokoju. Uczyliśmy się też pakowania ubrań i niezbędnych rzeczy na wyjazdy.
Nauczyliśmy się też obsługi kolejnego sprzętu – skanera, oraz szukać i  ściągać
z internetu piosenki i podkłady muzyczne i przekonwertowywać je. Bardzo nam to pomogło podczas przygotowywania się do występów wokalnych. Natomiast do przedstawienia teatralnego na Święto Domu internet okazał się niezwykle pomocny, przy przygotowywaniu dekoracji.
Uczyliśmy się posługiwać pieniędzmi. Trening umiejętności ekonomicznych bardzo się nam przydawał podczas robienia zakupów w pobliskim sklepie. Z dumą wykonaliśmy pierwsze sałatki
i desery. Coraz lepiej idzie nam praca zespołowa. Aby przygotować najprostsze danie potrafimy już: podjąć co do niego decyzję, zaplanować je, zorganizować sobie pracę własną i uczymy się zarządzać czasem. Zrobiliśmy sałatkę owocową, sałatkę grecką, warzywną oraz  proste desery z galaretki i kiślu. Uczyliśmy się posługiwania sprzętem kuchennym. (noże, widelce, łyżki).
W sytuacjach zadaniowych rozwijaliśmy komunikację werbalną i niewerbalną, umiejętność pomagania i wspierania innych oraz posługiwania się formami grzecznościowymi. Podczas wyjść do sklepu, wycieczek oraz spotkań integracyjnych nabywaliśmy umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych.

Październik – grudzień 2016
Wiele uwagi przykładaliśmy do starannego wykonywania czynności samoobsługowych, ciesząc się każdą nabywaną umiejętnością. Chętnie podejmowaliśmy różne obowiązki domowe, takie jak pomoc na portierni czy stołówce, czy prace porządkowe na terenie Domu czy w ogrodzie.
Dzięki nabytym wcześniej umiejętnościom udało nam się stworzyć kalendarz, co sprawiło nam wiele satysfakcji z wykonanej pracy. Przy okazji tworzenia kalendarza poznaliśmy nowe urządzenie – laminarkę.
    Coraz bardziej rozwijaliśmy nasze umiejętności kulinarne. Na początek postanowiliśmy zrobić placki ziemniaczane. Był to prawdziwy trening umiejętności współpracy w grupie
i zespołowego wykonywania zadań. Placki tak wszystkim smakowały, że postanowiliśmy zrobić racuchy z jabłkami. Wielką przyjemność mieliśmy z przygotowania pierników, które służyły jako dekoracja Domu na Boże Narodzenie. Cały czas podczas przygotowywania dań utrwalamy umiejętności takie jak: trening ekonomiczny oraz umiejętność przestrzegania przepisów
i norm społecznych. Umiejętność posługiwania się kolejnymi sprzętami kuchennymi takimi jak mikser i piekarnik czy płyta indukcyjna.
    Wykonywane czynności kształtowały w nas umiejętność radzenia sobie w określonych sytuacjach społecznych oraz wspólnego rozwiazywania problemów.




Styczeń – marzec 2017
Podczas wspólnych rozmów powstał pomysł wydawania gazetki domowej   Brwinowskie wiadomości, dzięki której ćwiczylibyśmy umiejętności szkolne w zakresie czytania i pisania. Uczyliśmy się projektować gazetkę, ułożyć spis treści, wybierać , wklejać
i obrabiać zdjęcia. Wspólnymi siłami w tym czasie powstały aż trzy numery gazetki. Przygotowywaliśmy też przedstawienie o Misterium Pańskim. Szukaliśmy w internecie inspiracji do dekoracji a także pomysłów jak wykonać stroje dla aktorów.
W karnawale postanowiliśmy nauczyć się wykonywania potraw z użyciem drożdży. Prawdziwym hitem okazała się pizza. Każdy mógł rozwinąć swoją kreatywność wymyślając różnorodne składniki do pizzy. Drożdże wykorzystuje się do ciasta drożdżowego, którego zapach rozprzestrzeniał się po całym Domu. Odkrywamy tajemnice piekarnika a także dowiadujemy się jak należy posługiwać się nożem do pizzy. W dalszym ciągu ćwiczyliśmy umiejętności samoobsługowe w zakresie higieny osobistej, dbałości o porządek w pokoju oraz na terenie Domu, szykowania ubrań na następny dzień, dbania o schludny i estetyczny wygląd.




Kwiecień – czerwiec  2017
Nabywane kompetencje w zakresie samodzielności i zaradności życiowej wymagają nieustannego utrwalania, dlatego nadal ćwiczyliśmy umiejętność dbania o czystość, higienę osobistą i wygląd, oraz dbałości o porządek i czystość w pokoju (sprzątanie, układanie, segregowanie rzeczy w szafkach). Korzystaliśmy z komputerowego programu edukacyjnego „Adibu. Czytam i liczę”, ćwicząc umiejętności szkolne oraz pokonywaliśmy wyzwania związane z obsługą komputera i sprzętów peryferyjnych. Przepisywaliśmy też teksty piosenek na zajęcia muzykoterapeutyczne.
Z wielką pasją zgłębialiśmy tajniki umiejętności kulinarnych, przyrządzając tym razem smaczne i zdrowe koktajle oraz surówki z wiosennych nowalijek. Upiekliśmy przepyszne ciasteczka zbożowe. Największym naszym sukcesem było jednak upieczenie sernika na zimno oraz „wuzetki” na urodziny dwóch naszych Współmieszkańców. Pozwalało nam to nie tylko utrwalać zasady zdrowego żywienia oraz bezpiecznego posługiwania się sprzętem kuchennym, ale przede wszystkim wzmacniało poczucie własnej wartości oraz dawało wiele satysfakcji z efektów wykonanej pracy. Wszystkie podejmowane zadania nakierowane były na utrwalanie umiejętności przestrzegania przepisów i norm społecznych, nawiązywania i budowania relacji z innymi i tak ważnej umiejętności posługiwania się formami grzecznościowymi.

Lipiec  wrzesień 2017
Podczas zajęć kulinarnych ćwiczyliśmy umiejętności ekonomiczne planując zajęcia na najbliższy czas. Tworzyliśmy listę potrzebnych produktów . Robiliśmy zakupy. W sklepie mieliśmy okazję ćwiczyć liczenie pieniędzy, używanie zwrotów grzecznościowych. Wybieraliśmy jak najlepszej jakości produkty potrzebne do przyrządzania naszych potraw. Uczyliśmy się gotowania z wykorzystaniem warzyw  i owoców. Poznawaliśmy owoce i warzywa sezonowe,  ich zastosowania oraz wartości odżywcze.  Jedną z potraw przygotowanych w pracowni było leczo. Przyrządzenie jej wymagało współpracy grupy i dużego zaangażowania.
Innego dnia w naszej pracowni piekliśmy szarlotkę. Wymagało to opracowania całego planu pracy, omówienia  procesu tworzenia tego sezonowego ciasta. Finałem był wspaniały poczęstunek przy pachnącej kawie i samodzielnie upieczonym ciastku. Zapachy roznoszące się po domu zachęcały do udziału w następnych zajęciach.
W czasie zajęć w pracowni kulinarnej zawsze  dbamy o czystość i higienę urządzeń kuchennych takich lodówka, piekarnik, kuchenka. Uczestnicy uczą się sprzątania po sobie , zmywania i pięknego nakrywania do stołu.
Pracownia komputerowa mimo czasu wakacji i urlopów pracowała pełną parą. Przygotowywaliśmy naszą domową gazetkę z wyjazdów wakacyjnych . Uczyliśmy się przygotowywać wywiady, zapisywaliśmy je na komputerze. Pisaliśmy w Wordzie, bliżej poznawaliśmy ten program. Doskonaliliśmy wklejanie zdjęć. W sierpniu powstała gazetka z pielgrzymki na Jasną Górę. Przeprowadzaliśmy wywiady z uczestnikami. Rejestrowaliśmy je na dyktafonie. Przepisywaliśmy je na komputerze i drukowaliśmy. Zgrywaliśmy zdjęcia z aparatów i telefonów podopiecznych i pracowników. Wklejaliśmy wybrane zdjęcia. We wrześniu szukaliśmy w internecie inspiracji do przygotowywanych w pracowni kulinarnej jesiennych potraw. Drukowaliśmy wybrane przepisy. Poznawaliśmy i  szukaliśmy  nowych ciekawych aplikacji do naszych zajęć.






Październik – grudzień 2017
Podczas zajęć kulinarnych w dalszym ciągu ćwiczyliśmy umiejętności ekonomiczne, planując i robiąc zakupy oraz ćwicząc zwroty grzecznościowe podczas wizyty w sklepie.  W ostatnich miesiącach poznawaliśmy proste potrawy z innych krajów.
 Największym naszym hitem była potrawa rodem z Hiszpanii zwana Tortilla de patatas lub Tortilla espanola, a po polsku Hiszpańska tortilla z ziemniakami.
W ramach nauki zdrowego żywienia uczyliśmy się, że proste, zdrowe przekąski można łatwo zrobić samemu. I tak ku radości wszystkich mieszkańców powstały w naszej pracowni krakersy serowe.
 W miesiącu grudniu nie mogło zabraknąć potraw związanych ze świętami bożonarodzeniowymi. Zapach miodu, czekolady i przypraw korzennych przy pieczeniu pierników rozchodził się po całym Domu. Była to też bardzo dobra okazja do ćwiczenia pracy zespołowej zarówno przy robieniu jak i dekorowaniu pierników.
 Wszyscy mieszkańcy oraz pracownicy mogli ich skosztować podczas domowego spotkania wigilijnego.
W pracowni komputerowej zainstalowaliśmy nowe programy edukacyjne rozwijające umiejętności ekonomiczne związane z liczeniem pieniędzy, rozpoznawaniem figur geometrycznych, a także kompetencje emocjonalne. Uczyliśmy się pracować z programami, samodzielnego ich uruchamiania, zawieszania na czas przerwy w pracy, zamykania programu po zakończonej pracy.
 Pracowaliśmy w programie WORD, tworzyliśmy systematycznie tabele dyżurów na stołówce i portierni.
 Drukowaliśmy potrzebne w pracy Domu scenariusze, teksty piosenek,  konieczne zdjęcia. Doskonaliliśmy umiejętność wyszukiwania w przeglądarkach internetowych potrzebnych nam materiałów, filmów, teledysków itp.
 Zainstalowaliśmy program dla słabowidzących i niewidomych NVDA, przystosowaliśmy klawiaturę komputerową do korzystania przez Dominika i Anię, którzy posługują się językiem Braile’a, poprzez przyklejenie do klawiszy specjalnych naklejek .
Dbaliśmy o porządek w pracowni, doskonaliliśmy i utrwalaliśmy nawyk zamykania programów , wyłączania komputera zgodnie z zasadami. Rysowaliśmy i kolorowaliśmy w programie PAINT,  układaliśmy pasjansa, słuchaliśmy muzyki i wykorzystywaliśmy program karaoke.
Tworzyliśmy kalendarz na rok 2018. Doskonaliliśmy umiejętności zgrywania, wyszukiwania i wklejania zdjęć, tworzenia tabelek i pisania.

















Styczeń - Marzec 2018
W pracowni komputerowej doskonaliliśmy i utrwalaliśmy umiejętność konwertowania z mp4 na mp3 muzyki wyszukanej w internecie. Potrzebna była do naszych domowych zabaw i programów artystycznych , które przygotowywaliśmy na bal karnawałowy . Uczyliśmy się rozpoznawać muzykę hawajską, oglądaliśmy tamtejsze tańce i próbowaliśmy uczyć się ich  kroków . Po balu w dps przy ul. Sadowej w Warszawie, na którym prezentowaliśmy tańce hawajskie, oglądaliśmy zrobione tam zdjęcia i zgrywaliśmy je na p-drivea oraz umieszczaliśmy w folderze naszego domowego archiwum.
Drukowaliśmy ułożone wcześniej tabele dyżurów.
Pisaliśmy w WORD I rysowaliśmy w programie PAINT. Doskonaliliśmy umiejętność posługiwania się tymi programami. Doskonaliliśmy umiejętność pisania na klawiaturze komputerowej , używania przeglądarki Google Chrome.
Uczyliśmy się samodzielnego uruchamiania potrzebnych nam gier komputerowych, a także instalowania programów edukacyjnych, używanych w pracowni. Rozwijaliśmy dzięki nim kompetencje emocjonalne, uczyliśmy się wartości pieniądza i wykonywania operacji matematycznych. Kształtowaliśmy wrażliwość na piękno, uczyliśmy się nowych technik malarskich oglądając pracę innych z farbami i pastelami . Przeżywaliśmy wzruszenia oglądając filmy. Osoby niewidome doskonaliły umiejętność posługiwania się portalem Adapter org.pl, gdzie  mogły oglądać filmy z audiodeskrypcją.
Wymieniliśmy na klawiaturze zużyte nakładki w języku Braile’a.
Pracowaliśmy przeglądając wybrane strony internetowe. Uczyliśmy się kategoryzowania pojęć, logicznego myślenia, nowych słów. Uczyliśmy się wzajemnego szacunku podczas pracy, tolerancji i współpracy. Dbaliśmy o higienę  podczas pracy, odpowiednią głośność w głośnikach i słuchawkach, czystość i właściwe uruchamianie i wyłączanie komputerów, dbania o porządek w pracowni.
W pracowni kulinarnej pierwsze trzy miesiące nowego roku to okres karnawału  i przygotowania do Świąt Wielkanocnych.
W okresie karnawału smażyliśmy pączki i faworki.




Okres Wielkiego Postu był czasem w którym zapoznawaliśmy się z tradycyjnymi potrawami wielkanocnymi. Szukaliśmy w gazetach, książkach kucharskich oraz na blogach kulinarnych przepisów. Dyskutowaliśmy i wybieraliśmy najlepsze z nich. Zrobiliśmy listę zakupów i wybraliśmy się do sklepu po potrzebne produkty ćwicząc umiejętności ekonomiczne i posługiwanie się formami grzecznościowymi.
Efektem naszych wysiłków były trzy pyszne mazurki (chałwowo- orzechowy, pomarańczowy i fistaszkowy) które wszyscy mogli skosztować na naszym domowych wielkanocnym spotkaniu.










2017-06-30 13:22:10 | drukuj
Totus 2002
Współpracujemy