poprzednie zamknij następne
Trening usamodzielniający w zakresie funkcjonowania w środowisku społecznym
kwiecień - czerwiec 2018
Doskonalą okazją do radzenia sobie w określonych sytuacjach społecznych były spacery. Pozwalały nam ćwiczyć orientację w terenie oraz poruszanie się w bliższej i dalszej okolicy. Stwarzały też możliwość przypadkowych spotkań,  podczas których ćwiczyliśmy posługiwanie się formami grzecznościowymi oraz umiejętność przestrzegania przepisów i norm społecznych. W Parku chętnie graliśmy w szachy. Podczas tej zabawy uczyliśmy się współpracy w grupie i zespołowego wykonywania zadań, wspólnego rozwiązywania problemów, pomagania i wspierania innych.


Na zajęciach w pracowni komputerowej rozwijaliśmy umiejętność nawiązywania i budowania relacji z innymi pisząc listy , korzystając z aplikacji Messenger, drukowaliśmy stworzone przez siebie tabele dyżurów. Rozmawialiśmy o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu, o higienie pracy z komputerem.
Oglądaliśmy filmy, mogliśmy potem rozmawiać, uczyć się zadawania pytań, wyrażania własnego zdania, umiejętności rozumienia innych. Dbaliśmy o porządek w pracowni. 


Wiosna nie tylko pojawiła się w kalendarzu ale i zawitała do pracowni kulinarnej.
Wyjścia na zakupy były prawdziwą przyjemnością.


Nowością były pogadanki na temat  ziół. Mówiliśmy  zarówno o  ich walorach smakowych jak i leczniczych oraz o ich zastosowaniu w kuchni. Na zajęciach praktycznych sadziliśmy zioła w doniczkach.


Jednym z ważniejszych tematów „Wiosna w kuchni” były warzywa i ich dietetyczne zastosowanie.


Przygotowywanie potraw w pracowni wymagało od uczestników zajęć rozwijania umiejętności pomagania i wspierania innych, dbałości o czystość i higienę oraz współpracy w grupie i zespołowego wykonywania zadań.

Lipiec – wrzesień 2018
Lato to czas upałów dlatego w pracowni kulinarnej mieliśmy dużo ciekawych pogadanek na temat „Jak zdrowo się odżywiać i ile pić płynów, aby przetrwać lato”.
Uczyliśmy się robienia zdrowych i delikatnych sałatek oraz pysznych lemoniad z letnich owoców.
We wrześniu omawialiśmy owoce typowe dla jesieni takie jak:  śliwki, gruszki, jabłka.
Wiele radości sprawiła nam wspólna praca podczas przygotowywania i pieczenia ciast z ich użyciem.




Ćwiczyliśmy nie tylko zdrowe nawyki żywieniowe ale również zasady higieny i dbałość o czystość w pracowni.


Okres wakacyjny sprzyjał relaksowi także w pracowni komputerowej. Korzystaliśmy z szerokiej oferty muzycznej proponowanej przez YOU TUBE. Uczyliśmy się wakacvjnych piosenek, przygotowywaliśmy piosenki pielgrzymkowe.
Uczyliśmy się skanować, drukować i pisać w programie WORD. Mieszkańcy obdarzeni talentem plastycznym korzystali z programu PAINT a także z tutoriali dotyczących rysowania i malowania i  wykonywania prac plastycznych różnymi technikami .
Oglądaliśmy filmy fabularne, przeglądaliśmy zdjęcia archiwalne  z życia Domu . Uczyliśmy się przesyłać je  na pocztę internetową oraz zapisywać je na urządzenia przenośne.
Rozmawialiśmy na temat bezpiecznego i higienicznego korzystania z komputera.  Dbaliśmy o porządek w pracowni. Uczyliśmy się wzajemnej życzliwości, tolerancji i współpracy. Dbaliśmy o sprzęt i estetykę pracowni.


Październik – grudzień 2018
W ostatnich miesiącach jesienno zimowych ćwiczyliśmy umiejętności ekonomiczne. Tworzyliśmy listę zakupów wykorzystując gazetki sklepowe. Uwzględniając promocje i nasze potrzeby. Uczyliśmy się poruszania po sklepie poszczególnymi działami takimi jak: nabiał, warzywa, owoce itp. Mając podane ceny produktów od razu ćwiczyliśmy umiejętności matematyczne.



Na zajęciach kulinarnych poznawaliśmy nowe zdrowe przekąski, które przygotowywaliśmy dla mieszkańców  Domu w ramach drugich śniadań. I tak oto nasi współmieszkańcy mogli posmakować świeżutkich pszennych bułeczek czy tortilli z warzywami.





W miesiącu grudniu w naszej pracowni kulinarnej nie mogło również zabraknąć przygotowywania pierników, które jak co roku zasiliły nasze stoły podczas świątecznego spotkania. Podczas ozdabiania pierników uczestnicy mieli okazję poćwiczyć kreatywność.



W pracowni komputerowej po wakacjach zgrywaliśmy zrobione latem zdjęcia, segregowaliśmy je tematycznie, wspominaliśmy wakacyjny odpoczynek i dzieliliśmy się doświadczeniami związanymi z wyjazdami, pielgrzymką na Jasną Górę, pobytem z rodzinami. Korzystaliśmy z możliwości wysyłania zdjęć rodzinom i przyjaciołom za pośrednictwem poczty internetowej i komunikatorów takich jak messenger. Pisaliśmy w programie WORD wakacyjne wspomnienia, które umieściliśmy na gazetce domowej. W programie PAINT rysowaliśmy swoje  wspomnienia.
W okresie Wszystkich Świętych szukaliśmy filmów o swoich patronach, oglądaliśmy je na You Tube. Wykorzystywaliśmy zdobytą wiedzę , by rozmawiać o swoich dążeniach i pielęgnowaniu dobra i wzajemnej życzliwości . Postanowiliśmy bawić się wspólnie na Balu Wszystkich Świętych.
W Adwencie niektórzy uczestnicy zajęć słuchali internetowych konferencji rekolekcyjnych, inni oglądali filmy religijne. Uczyliśmy się kolęd, szukaliśmy przepisów na potrawy świąteczne , drukowaliśmy je. Korzystaliśmy z tutoriali pokazujących wykonywanie oryginalnych ozdób choinkowych.
Pracowaliśmy z programami edukacyjnymi rozwijającymi umiejętności liczenia i rozróżniania figur geometrycznych, liczenia, rozróżniania monet i banknotów, ćwiczyliśmy umiejętności nazywania stanów emocjonalnych i opowiadania o swoich przeżyciach. Uczyliśmy się posługiwać internetem w codziennym funkcjonowaniu, utrwalaliśmy umiejętność  korzystania z poczty internetowej



Styczeń – marzec 2019
Pierwsze miesiące roku to czas karnawału.  Podczas zajęć poznawaliśmy  karnawałowe zwyczaje. I tak podczas zajęć kulinarnych smażyliśmy pączusie.



W trakcie zajęć na temat zdrowego żywienia zrobiliśmy wspólnie piramidę zdrowego żywienia, a także piramidę niezdrowego żywienia. 


Po teorii nastąpił czas na praktykę, udowodniliśmy, że potrawy uważane za niezdrowe typu fast food zrobione w domu wcale nie muszą być niezdrowe. (hot dogi)
Jak co tydzień tworzyliśmy w programie WORD tabelę dyżurów na portierni i w stołówce.
Oglądaliśmy filmy, niewidomi mieszkańcy korzystali z portalu dla niewidomych ADAPTER, gdzie oglądali filmy z audiodeskrypcją .
Dominik, podopieczny, który posługuje się językiem Braile’a, pisał na maszynie teksty w tym języku, uczył się ich na pamięć.


Korzystaliśmy z nowych programów edukacyjnych, które rozwijają umiejętności: koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową, uczą rozpoznawania kształtów, prostych działań matematycznych, czytania prostych tekstów, rozpoznawania kształtów.





2018-07-30 14:53:28 | drukuj
Nowa placówka
1% dla KSN AW
Totus 2002
Współpracujemy