W minionym kwartale beneficjenci projektu wzmacniali sferę emocjonalną i kompetencje
psychospołeczne. Ćwiczyli m.in. umiejętność budowania poczucia własnej wartości i
pewności siebie oraz wiary we własne siły i możliwości. Pomogły w tym liczne ćwiczenia w
grupach, podczas których, beneficjenci przekazywali sobie nawzajem wiele pozytywnych
informacji na swój temat. Na zajęciach rozmawiano o motywach własnego postępowania.
Beneficjenci dokonywali wyborów, podejmowali decyzje i ćwiczyli umiejętność dążenia do celu. Podczas zajęć wzmacniano funkcje poznawcze. Omawiano postawy i emocje beneficjentów na podstawie zdarzeń w jakich uczestniczyli lub jakich byli świadkami. Ćwiczono umiejętność zachowania się w konkretnych sytuacjach społecznych. Poruszono też temat śmierci. Rozmawiano o sposobach przeżywania żałoby. Wspominano zmarłego pracownika Domu i zmarłych z rodzin beneficjentów. Beneficjenci wyrażali emocje, myśli i przeżycia, jakie im towarzyszyły w tym czasie.
W pierwszym kwartale nowego roku dużo czasu poświęcono na ugruntowanie wiedzy dotyczącej emocji. Beneficjenci ćwiczyli umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych stanów emocjonalnych, wyrażania emocji w sposób adekwatny do sytuacji, kontrolowania emocji oraz radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Stres i negatywne emocje rozładowywali uczestnicząc w zabawach ruchowych.
Duży nacisk położono też na rozwijanie umiejętności społecznych. Beneficjenci doskonalili umiejętność nawiązywania i budowania relacji, posługiwania się formami grzecznościowymi, pomagania i wspierania innych oraz przestrzegania przepisów i norm społecznych. Umiejętność pracy w grupie i zespołowego wykonywania zadań ćwiczyli wykonując m.in. kartki świąteczne, palemki czy dekoracje wielkanocne. Podczas zajęć wspierano funkcje poznawcze, tj.: spostrzegawczość, pamięć, koncentrację uwagi, funkcje wykonawcze i ekspresyjne wykorzystując w tym celu dostępne materiały dydaktyczne (gry edukacyjne, terapeutyczno-rehabilitacyjne, układanki edukacyjne, itp.). Beneficjenci w trakcie zajęć wyrażali swoje potrzeby, myśli i przeżycia. Podejmowali decyzje i dokonywali wyborów. Rozwijali umiejętność posługiwania się językiem werbalnym i niewerbalnym, umiejętność wysławiania się i tworzenia prawidłowych zdań oraz konstruowania wypowiedzi adekwatnych do sytuacji.
W minionym kwartale duży nacisk został położony na rozwijanie umiejętności pracy w grupie i zespołowego wykonywania zadań. Beneficjenci wspólnie przygotowywali ozdoby choinkowe, m.in. techniką makramy. Razem wykonywali dekoracje, którymi wspólnie przyozdobili Dom na święta. Beneficjenci uczestniczyli w licznych wydarzeniach kulturalnych, doskonaląc umiejętność radzenia sobie w określonej sytuacji społecznej.
Podczas Zabawy Andrzejkowej odreagowywali stres i negatywne emocje, a w trakcie prób do Jasełek ćwiczyli pamięć, koncentrację uwagi, funkcje wykonawcze i ekspresyjne. Na zajęciach rozmawialiśmy też o motywach własnego postępowania. Beneficjenci ćwiczyli umiejętność dokonywania wyborów, podejmowania decyzji i dążenia do celu. Święto Zmarłych, Wigilia czy koniec roku to czas bardzo trudny dla wielu z nich. Czas wspomnień o zmarłych z ich rodzin, o zmarłych mieszkańcach i pracownikach Domu. Podczas zajęć dużo rozmawialiśmy o emocjach, myślach i przeżyciach, jakie towarzyszyły beneficjentom w tym czasie.
Okres wakacyjny stał się okazją do przećwiczenia zdobytych wcześniej umiejętności w praktyce. Często w nowych dla beneficjentów sytuacjach społecznych. Na zajęciach omawiano osiągnięcia i trudności w tym zakresie. W minionym kwartale dużo czasu poświęcono na rozwijanie umiejętności zespołowego wykonywania zadań. Uczestnicy projektu, m.in. wspólnie wykonywali prace/dekoracje, które zaprezentowane zostały w trakcie Powiatowego Przeglądu Twórczości Artystycznej Osób Niepełnosprawnych Ogrody Integracji oraz podczas 23 Rocznicy Otwarcia DR-O KSN AW. Podczas prób do przedstawień, beneficjenci ćwiczyli funkcje poznawcze, tj.: spostrzegawczość, koncentracja uwagi, pamięć oraz funkcje wykonawcze i ekspresyjne.
Występy przed szerszą publicznością stały się okazją do przećwiczenia zdobytej wiedzy w zakresie sposobów radzenia sobie z odczuwanym stresem i napięciem.
Udział w wydarzeniach artystyczno – kulturalnych wpłynął na wzrost umiejętności radzenia sobie w nowych sytuacjach społecznych, na umiejętność nawiązywania i budowania relacji, pomagania i wspierania innych czy wspólnego rozwiązywania problemów. Beneficjenci wzmocnili swoje poczucie własnej wartości i pewności siebie.
Podczas zajęć trenowaliśmy też umiejętność wyrażania własnego zdania, budowania wiary we własne siły i możliwości oraz zespołowego wykonywania zadań. Rozmawialiśmy o asertywności. Zastanawialiśmy się nad różnicami między asertywnością i agresją z jednej strony a uległością z drugiej. Ćwiczyliśmy asertywność w codziennych sytuacjach w Domu. Stres i napięcie rozładowywaliśmy tworząc mandale przy muzyce relaksacyjnej oraz uczestnicząc w Domowym Spa na ogrodzie. Na zajęciach dużo czasu poświęciliśmy na ćwiczenie funkcji poznawczych, tj.: pamięć, koncentracja uwagi czy spostrzegawczość, wykorzystując do tego dostępne materiały dydaktyczne (gry edukacyjne, terapeutyczno-rehabilitacyjne, układanki edukacyjne, itp.). Na Spotkaniach Społeczności Domu poruszaliśmy ważne dla nas tematy. Dzieliliśmy się swoją wiedzą i doświadczeniami.
W Nowy Rok weszliśmy pełni energii i zapału do dalszej pracy. Uporządkowaliśmy dotychczas zdobytą wiedzę i umiejętności, a następnie przystąpiliśmy do zdobywania nowej. Pierwszy kwartał tego roku obfitował w różnorodność form i działań podczas zajęć. Graliśmy w gry planszowe ćwicząc m.in. umiejętność podejmowania decyzji i kontrolowania własnych emocji. Układaliśmy puzzle i układanki edukacyjne trenując pamięć, umiejętność koncentracji i utrzymania uwagi, a także naszą cierpliwość. Uczestniczyliśmy w zabawach integracyjnych i ruchowych odreagowując stres i negatywne emocje. Dużo czytaliśmy i rozmawialiśmy o emocjach. Podczas zajęć uczyliśmy się także wyrażania emocji w sposób adekwatny do sytuacji. Pierwsze cieplejsze dni stały się okazją do wspólnych spacerów, podczas których obserwowaliśmy budzącą się do życia przyrodę.
Promienie słońca, szum drzew i delikatny powiew wiatru przyniosły spokój, uwolniły w nas hormony szczęścia i pomogły w odświeżeniu umysłu, wpływając na poprawę koncentracji i myślenia.
W minionym kwartale wiele uwagi poświęciliśmy pojęciu agresji. Na zajęciach próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie czym jest agresja. Dlaczego jedna osoba krzywdzi drugą. Co jest powodem takiego zachowania i jakie są jego skutki. Podczas zajęć rozmawialiśmy o sytuacjach dnia codziennego, o różnicach, jakie są między nami i wynikających stąd konfliktach. Zastanawialiśmy się czy i jak możemy zapobiec niektórym z tych sytuacji. Co możemy zrobić, by lepiej rozumieć drugą osobę i powody, dla których zachowuje się w ten czy inny sposób.
Jak możemy radzić sobie z agresją własną i cudzą. Jak odreagowywać negatywne emocje nie krzywdząc drugiej osoby. Na zajęciach dzieliliśmy się wspomnieniami o zmarłych w minionym kwartale mieszkańcach naszego Domu. Okres przedświąteczny był też czasem pamięci o zmarłych z naszych rodzin, z którymi nie zasiądziemy już do wigilijnego stołu. Rozmawialiśmy o emocjach, myślach i przeżyciach, jakie towarzyszyły nam w tym trudnym dla wielu z nas czasie.
W poprzednim kwartale na zajęciach wzmacniających sferę emocjonalną skupialiśmy się na ćwiczeniach funkcji poznawczych. W tym celu wykorzystaliśmy zmieniającą się porę roku z lata na jesień. Wychodziliśmy wspólnie na spacery, na których nazywaliśmy co widzimy wokół Nas, przyglądaliśmy się barwom na jesiennych liściach. Rozmawialiśmy o emocjach jakie towarzyszą Nam w tym czasie. W trakcie zajęć prowadzonych w gabinecie w Domu, również wykorzystaliśmy piękno i potencjał Matki Ziemi. Na kartach pracy wykorzystywaliśmy motyw kolorów i liści. Wspólna praca dawała Nam dużo radości.
W minionym kwartale na zajęciach wzmacniających sferę emocjonalną skupialiśmy się na ćwiczeniach relaksacyjnych i antystresowych. Miały one na celu wyciszenie Nas, wprowadzenie w stan spokoju i skupienia, również w związku z sytuacją polityczną na świecie. W trakcie trwania zajęć słuchaliśmy muzyki relaksacyjnej, wykonywaliśmy ćwiczenia oddechowe oraz skupialiśmy się na byciu ‘tu i teraz’. Pomagały Nam w tym ćwiczenia, gdzie angażowaliśmy wszystkie zmysły. Między sobą dzieliliśmy się wrażeniami jaki zapach czujemy, jakie odgłosy słyszymy, opisywaliśmy co widzimy, mówiliśmy jaką fakturę ma dany przedmiot i próbowaliśmy jaki smak czujemy.